مقالات

انتشار مقاله در شماره پانزدهم مجله مبانی نظری هنرهای تجسمی

انتشار مقاله “مواجهه مخاطب با آثار آینه‌کاری منیر شاهرودی فرمانفرمائیان به مثابه خلق پرفورمنس، بر‌اساس نظریه دیکانستراکشن ژاک دریدا” در شماره پانزدهم مجله مبانی نظری هنرهای تجسمی در بهار و تابستان 1402 – نویسنده: مهدی یارمحمدی / استاد راهنما: دکتر مرضیه پیراوی ونک

چکیده

این پژوهش می‌کوشد تا مواجهه مخاطب با آثار آینه‌کاری منیر شاهرودی فرمانفرمائیان را بر ‌اساس نظریه دیکانستراکشن ژاک دریدا تحلیل و تفسیر نماید، و نسبت و رابطه تفسیر واسازانه از این مواجهه و خلق پرفورمنس را نشان دهد، و بر‌‌پایه چیستی و چگونگی این نسبت و رابطه، نقاط اشتراک و تمایز آنها را آشکار سازد. این پژوهش توصیفی و تفسیرگرا، در پیشبرد تحقیق کیفی بر‌پایه مطالعات نظری استوار شده و در روش تجزیه و تحلیل فرآیند مواجهه بر‌اساس استدلال استفهامی مطالعه واسازانه فرآیند عمل نموده که واسازی مفاهیم مخاطب، اثر هنری، مولف، آینه‌کاری، و فاصله زیباشناختی را در پی دارد، و در بخش تطبیق مواجهه و خلق پرفورمنس از استدلال استفهامی و استقرایی بهره گرفته است. بر‌‌‌‌ اساس آنچه در مقاله آمده، تحلیل واسازانه مواجهه سبب می شود مفاهیم، باز‌نمود چیزی باشند که همزمان در آن حاضر و غایب‌اند، و مخاطب را در رویارویی با بلاتکلیفها و تقابلهای دوگانه قرار دهد، که مخدوش شدن مرزهای قطعیتی آفرینش و خوانش اثر و بازآفرینی مفاهیم مخاطب، مولف و اثر هنری را در فرآیند مواجهه به منزله فضایی تعاملی به همراه دارد. از اینرو مخاطب کسی است که در مواجهه حضورش منجر به بازآفرینی مفاهیم بر اساس بلاتکلیفی‌ها و تقابلهای دوگانه برای مخاطب، مولف و اثر هنری می‌شود. مخاطب نه تنها خوانشگر اثر است، بلکه تنها با خوانش او در فرآیند مواجهه، اثر شأنیت هنری یافته، و اثر هنری برای او یگانه، متمایز و مرتبط با ویژگیها و بدنمندی او و مرتبط با چیدمان مواجهه است.

کلید واژه ها : مواجهه مخاطب__آینه‌کاری_منیر شاهرودی فرمانفرمائیان_دیکانستراکشن_ژاک دریدا_ پرفورمنس_پرفورمنس آرت