مقالات

پذیرش و ارائه مقاله در چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال

پذیرش و ارائه مقاله “تحلیل نقطه دید روایت اول شخص در ادبیات نمایشی، در مواجهه با تئوری نسبیت؛ از منظر پدیدار شناختی مرلوپونتی” ، مستخرج از پایان نامه کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی، در چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال دانشگاه دامغان در سال 1402 – نویسنده: مهدی یارمحمدی / استاد راهنما: دکتر رامتین شهبازی / استاد مشاور: دکتر آزاده گنجه

چکیده:

این تحقیق می کوشد تا مواجهه نقطه دید در روایت و تئوری نسبیت خاص اینشتین را بررسی و تحلیل نموده و نتایج و دسته بندی هایی ناشی از این مواجهه را با نگاه پدیدارشناسانه تبیین نماید. همچنین می کوشد تا ارتباط تحلیل پدیدارشناسانه نقطه دید در روایت در مواجهه با تئوری نسبیت خاص اینشتین و دسته بندی های منتج از آن را با روش پدیدارشناختی موریس مرلوپونتی، پدیدار شناس فرانسوی، آشکار و بیان کند. نیز با نگاه پدیدارشناسانه ارزش گذاری اصالت و وثوق به نقطه دید در روایت را در این دسته بندی جدید بر اساس روش پدیدارشناختی مرلوپونتی ارائه نماید.

بر اساس آنچه تئوری نسبیت خاص اینشتین می گوید، این تحقیق بر این باور است که در دنیای نسبیتی و عدم قطعیتی ای که دو ناظر (به منزله دو فرد روایت کننده) طول یک شیء و زمان یک رویداد را متمایز از هم فهم می کنند، به سبب موقعیت قرارگیری متمایزشان نسبت به هر رویداد، که به معنای قرارگیری شان در چارچوبهای متمایز از هم است، نقطه دید روایت آنها متمایز بوده و در نتیجه روایت آنها از هر رویداد متمایز و متفاوت است.

فرضیه ای که این تحقیق ارائه می کند این است که نقطه دید در روایت در مواجهه با تئوری نسبیت خاص اینشتین، به دو دسته بندی “نقطه دید در روایت اول شخص” و “نقطه دید در روایت غیر اول شخص” تقسیم بندی می شود، و در این تقسیم بندی اصالت و اعتبار با نقطه دید در روایت اول شخص است.

به نظر می رسد نگاه پدیدار شناسانه دسته بندی جدید نقطه دید در روایت و ارزش گذاری و اصالت بخشی آن به نقطه دید در روایت اول شخص را تأیید می کند، و این نگاه پدیدارشناسانه با روش پدیدارشناختی موریس مرلوپونتی در هماهنگی، سازگاری و انطباق کامل است. این تحقیق هر روایت دیگری از دیدگاه راویان غیر اول شخص را امکان دیگری از یک روایت اول شخص می داند و بر این باور است که این روایت ها تنها در زمان وقوع رویداد مرتبط با آن که از دید یک راوی اول شخص بوده، اصالت و اعتبار داشته است.

روش گردآوری اطلاعات این پژوهش بنیادی مروری، بر پایه مطالعات کتابخانه ای و نظری بوده است، و در این راه از مطالعه کتب دانشگاهی رشته فیزیک ، کتابهای مرجع داخلی، و مقالات علمی پژوهشی بین المللی بهره فراوان برده است.

این پژوهش نویسنده فرصتی است تا از طریق آن بتواند آنچه طی این سالها بدان اندیشیده را به قدر آگاهی و اندیشه اش و در قالب بیانی مناسب ، با جامعه دانشگاهی و آکادمیک، که جهان آگاهانه و عالمانه ای دارند سهیم شود.

کلید واژه ها:

نقطه دید در روایت_  روایت اول شخص_ تئوری نسبیت اینشتین_ پدیدار شناختی_ مرلوپونتی