خبرها

سخنرانی مهدی یارمحمدی، درباره آینده سینما در جشنواره سحر منچستر

yarmohamadi- sahar
yarmohamadi- sahar

سخنرانی مهدی یارمحمدی، درباره آینده سینما در جشنواره سحر منچستر

مهدی یارمحمدی، دبیر و موسس جشنواره فیلم مستقل خورشید، مدیر پایگاه حمایت از فیلم کوتاه مستقل، و داور دوره پیشین جشنواره بین المللی سحر منچستر که چندی پیش برای سخنرانی درباره آینده سینما به سومین دوره این جشنواره بین المللی در انگلستان دعوت شده بود؛ متن سخنرانی خود را به شرح ذیل منتشر کرد:

درباره “آینده سینما”

سینما از بدو تولدش زندگی پر فراز و نشیبی داشته است. از سرگرمی تا سفرنامه نگاری، از خلق دنیاهای فانتزی تا مستند نگاری زندگی مردمان مختلف. از صنعت تا هنر، و از نگاتیو تا دیجیتال.

اما امروز سینما پس از گذشت سالیان به بلوغ رسیده و فراتر از مرزهای داستان گویی و واقع نگاری، قدم به دنیای ویدئوآرت و تجربه گرایی گذاشته است. دنیایی متعلق به متفکران و اندیشه مندانی که دیگر سینما را سرگرمی و جذابیت صرف نمی پندارند بلکه آن را رسانه ای مناسب برای باز تعریف مفاهیم بنیادی در این قرن و ارائه تئوریهای مورد نیاز مردمان دنیای امروز می دانند. و این یعنی بلوغ سینما، چرا که سینما به جای خوبی رسیده است، ایستگاه سینمای تجربه گرا، جایی که به اعتقاد من سالهای مهمی در این مقطع خواهد زیست.

در واقع کارکرد سینمای تجربه گرا بعنوان مسیر اصلی سینمای موثر و جریان ساز (شامل مجموعه ای کامل از تمامی ارکان آن) در دنیای امروز به منزله یک اتاق فکر است، اتاق فکری برای ابراز ایده ها، اندیشه ها و نگاه های متفکرانی که قصد دارند به شیوه ای خلاقانه و بر اساس تجربیات و فهم شخصی خود، که بی تردید بخش مهمی از انسان شناسی است، دنیا را به جایی بهتر برای زندگی تبدیل کنند و جامعه را بسوی مدنیتی که شایسته انسان است راهنما باشند.

مدنیتی بر پایه باز تعریف مفاهیمی که در گذشته به آنها به اصطلاح مفاهیم پایه گفته می شد و امروز درک درست آنها چالشهای اصلی بشر امروزند.

بشری که در بحران هویتش به دنبال مفاهیم جدید و امروزی کلوز آپ، و دیگر اندازه قابها و نیز قالبهای تراژدی، فانتزی، کمدی و… شجاعانه و بی پروا مرزهای فلسفه، روانشناسی، مردم شناسی، فیزیک، موسیقی، نقاشی، گرافیک، پرفورمنس و سینما را کمرنگ و کمرنگ ترکرده تا به انسان شناسی در مدیوم سینما جان تازه ای ببخشد.

امروز سینمای تجربه گرا به سمت هنر مولف پیش می رود، هنری چند وجهی که مولف آن یک هنرمند متفکر است و قصد دارد تا با ارائه موضوعی خاص در فیلمش و یا ارائه زاویه جدید نگاهش به موضوع یا مسئله ای، به دنیا یک تئوری ارائه دهد.

و آینده سینما متعلق به این هنرمندان متفکر است، آنان که با ذکاوت و هوشمندی فوق العاده و انتخاب موضوع مناسب و نگاه ویژه ای که به موضوع دارند، راهگشای انسان شناسی مدرن اند.

سینمای آینده منتظر متفکرانی است که بیایند و در سینمای شخصی شان، هنرمندانه و برپایه مطالعات، کاوشها، تحقیقات، فهم و تجربیات منحصر بفردشان، دنیا را به گونه ای دوست داشتنی تر و امیدوارانه تر برای آیندگان به ارمغان بیاورند.

دوست دارم در پایان سخنم را کوتاه و در قالب پیامی شاعرانه به گوش تمامی فیلمسازان دنیا برسانم:

“فیلمساز عزیز، من از روی زمین با تو سخن می گویم …. اینجا زندگی می کنم …

دنیای امروز دنیای جنگ است، دنیای رقابت، دنیای من بهتر از تو هستم ها… دنیای برتری جویی کسانی است که به راستی از تو برتر نیستند، اینها را خوب می دانم…

این را هم می دانم که به آسمان پر ستاره و روشن رویاهایت پناه برده ای… اما…

می خواهم تو را به زمین دعوت کنم… در کنار مردمی که هنوز آب می نوشند، نفس می کشند و هنوز دلشان برای تو تنگ می شود…آنها که هنوز در پاسخ لبخند کوچکی که در فیلم تو متولد می شود لبخند می زنند…آنهایی که هنوز هم بهار را بخاطر بوی گلهایش در فیلمهای تو  از یاد نبرده اند…

سلام… به زمین خوش آمدی …

اینجا آنجایی است که من و تو باید دست در دست هم آنرا بسازیم… اینجا مردمانش نشانی امیدها و زیبایی ها را در فیلمهای من و تو می جویند…

نگاه کن… رویاهای زیبایت را در کجای فیلمهایت پنهان کرده ای؟

برخیز و چشمانت را رو به بهار بگیر تا باد بهاری غمهای چشمانت را بشوید …

زیباترین رویاهایت رابساز، شاید زمین در آینه زیبای رویاهایت زیبا شود…مطمئن باش که به پاداش این زیبایی آسمان به میهمانی زمین خواهد آمد…

سینما منتظر توست تا با زیباترین رویاهایت بیایی…

با احترام به همه فیلمسازان جهان”

مهدی یارمحمدی